Vervelend te horen dat de rookmelder niet goed werkt en een storing heeft.

Wij kunnen ons goed voorstellen dat dat even schrikken is geweest, onze excuses hiervoor.

Samen kijken we graag hoe dit het beste kan worden opgelost.

 

Het gaat in dit geval om een optische rookmelder, onder de kap zitten 2 optische sensoren die met elkaar in contact zijn.

Als het zicht tussen de sensoren wordt verstoord, bijvoorbeeld door rook, gaat de rookmelder alarm geven.

Bij een (vals) alarm van een optische rookmelder kunt u het volgende doen:

 

  1. Ventilatie: Open ramen en deuren om eventuele stof, rook of dampen te verwijderen.
  2. Controleer de melder: Verwijder de rookmelder van het plafond en controleer of er stof, insecten of vuil in de sensor zit. Reinig de melder voorzichtig met een stofzuiger of zachte borstel. Kijk hiervoor ook de volgende video: https://www.youtube.com/watch?v=suYMTDUSDNk&ab_channel=Brandpreventiewinkel
  3. Test de melder: Plaats de rookmelder terug en test hem met de testknop om te controleren of het alarm goed functioneert.

 

Als het probleem aanhoudt moet de rookmelder vervangen worden.

 

De wettelijke garantietermijn op onze producten is 2 jaar na datum aanschaf. Om de ingangsdatum van de garantie vast te kunnen stellen is een aankoopbewijs vereist. Daarnaast geven wij als fabrikant op verschillende modellen een aanvullende fabrieksgarantie. Ook om de fabrieksgarantie vast te stellen is een aankoopbewijs vereist.

 

Is de rookmelder defect gegaan binnen de 2 jaar wettelijke garantie? 

  • Neem dan contract op met de winkel van aanschaf en dien een garantieverzoek in. Rookmelders worden nooit gerepareerd. De winkel van aanschaf kan daardoor in de meeste gevallen kiezen voor een snelle oplossing zoals bijvoorbeeld een omruiling. Overleg dit met de winkel waar het product is aangeschaft. De winkel bepaald, in samenspraak met jou, de beste oplossing binnen hun serviceoplossingen. Wij kunnen in geen enkel geval bemiddelen tussen jou en de winkel van aanschaf.
  • Is het product rechtstreeks bij ons gekocht via www.alectohome.nl? Dan kan je het product aanmelden voor garantie via de reparatiepagina. Aanschafbewijs/factuur kwijt? Graag ontvangen we dan je bestelnummer zodat wij je gegevens erbij kunnen pakken. Bestelnummer kwijt? Stuur ons dan de adresgegevens waarop de bestelling is gedaan, we helpen je graag verder!

 

Is de rookmelder defect gegaan buiten de 2 jaar wettelijke garantie en heb je recht op aanvullende fabrieksgarantie?

Om aanspraak te kunnen maken op de aanvullende fabrieksgarantie is een aanschafbewijs/factuur verplicht, dit is namelijk je garantiebewijs. Een aankoopbewijs is verplicht om aanspraak te maken op fabrieksgarantie. Zonder garantiebewijs kunnen wij je niet verder helpen.

  • Ben je in bezit van je aanschafbewijs en valt je product binnen de aanvullende garantietermijn? Dan kan je het product aanmelden voor garantie via de reparatiepagina. In de meeste gevallen helpen we je snel met een omruiling voor een nieuwe rookmelder.
  • Is je rookmelder rechtstreeks aangekocht via onze website www.alectohome.nl en ben je je aankoopbewijs kwijt? Laat ons dan weten op welke adresgegevens de bestelling geplaatst is, wij kunnen jouw aankoopbewijs opzoeken en je verder helpen.
  • Is je rookmelder elders aangeschaft en ben je je aankoopbewijs kwijt? Overleg dan met je verkoper of je aankoopbon nog te achterhalen is. Bij sommige winkels worden door middel van klantenpassen aankoopbonnen voor lange periode opgeslagen. 
  • Heb je geen aankoopbewijs en is die ook niet te achterhalen via de winkel van aanschaf? Helaas is aanspraak op fabrieksgarantie dan uitgesloten. Wij helpen je graag met advies om een nieuwe rookmelder aan te schaffen. 

 

Is de rookmelder defect gegaan buiten de 2 jaar wettelijke garantie en is de aanvullende fabrieksgarantie ook al verlopen?

Dan is het tijd om de rookmelder te vervangen. Wij ondersteunen graag met advies om een nieuwe rookmelder te kiezen.

 

Mochten er verder nog vragen zijn, dan horen wij het graag!